گریس پمپ پنوماتیکی بشکهای (گریس پمپ بادی بشکه ای) از دو بخش تشکیل شده است:
1- air motor
2- پمپ تیوب Pump tube
Air motor بخش بادی گریس پمپ پنوماتیکی بشکهای (گریس پمپ بادی بشکه ای) میباشد. این قسمت در واقع محرک و راهانداز گریس پمپ پنوماتیکی بشکهای (گریس پمپ بادی بشکه ای) است.
Air motor از یک سیلندر و پیستون پنوماتیکی (مانند جک پنوماتیکی) تشکیل شده است که دارای آب بندهای پنوماتیکی میباشد. بعلاوه این قسمت شامل یک سوپاپ کشویی (slide valve) است که وظیفهی انتقال هوا به صورت مداوم به دو سوی پیستون جهت حرکت خطی را برعهده دارد.
یکی از خرابی های موجود در این قسمت از گریس پمپ پنوماتیکی بشکهای (گریس پمپ بادی بشکه ای) از آب بندها (Seal & Packing) ناشی میشود. همچنین از دیگر مشکلات شایع در این قسمت از گریس پمپ پنوماتیکی بشکهای (گریس پمپ بادی بشکه ای) میتوان به شکستگی قطعات در قسمت slide valve به علت ارتعاشات دائم و همچنین لنگ شدن شفتها در اثر گذشت زمان نام برد.
جهت پیشگیری از شکستن قطعات در اثر ارتعاشات پایا حتما باید هر 6ماه slide valve را با گریس NLGI1 روانکاری نمود.
جهت افزایش عمر کاری در قسمت Air motor گریس پمپ پنوماتیکی بشکهای (گریس پمپ بادی بشکه ای) مانند هر تجهیز دیگر پنوماتیک باید از واحد مراقبت هوای فشرده (FRL) استفاده نمود.
با واحد مراقبت هوای فشرده میتوان رطوبت هوای ورودی به داخل air motor را زدود که اینکار از زنگ زدن قطعات و خرابی آب بندها جلوگیری می کند.
پمپ تیوب یا لوله گریس پمپ پنوماتیکی بشکهای (گریس پمپ بادی بشکه ای) دارای شفتها و قطعاتی میباشد که حرکت رفت و برگشتی خود را از air motor گرفته و کار انتقال گریس به سمت خروجی گریس پمپ پنوماتیکی بشکهای را دارد. شفت خروجی air motor به شفت ورودی پمپ تیوب متصل شده و توسط air motor به سمت بالا و پایین حرکت میکنند.
شایعترین مشکل در این قسمت انحراف قطعات میباشد. میزان انحراف توسط ساعت اندیکاتور سنجیده میشود. برگشت انحراف قطعات (اصطلاحا بادگیری) در صورت بالا بودن بیش از حد امکان پذیر نمیباشد و حتما باید قطعهی لنگ جایگزین شود. در غیر اینصورت به علت عدم هم محوری قطعات گریس پمپ پنوماتیکی بشکه ای (گریس پمپ بادی بشکه ای) از کار می افتد.
برای مشاهده انواع گریس پمپ پنوماتیکی کلیک کنید.